Åben dans

Fast tilknyttet Åben Dans siden sommeren 2009.

2016:

Instruktør og Scenegraf på forestillingen ‘3 ben’.

Anmeldelser:

”Koreografen Thomas Eisenhardt og instruktøren Catherine Poher har endnu en gang skabt et uimodståeligt, abstrakt univers, hvor de små føler sig velkomme… Danserne inviterer tilskuerne ind gennem en ”port”. Herfra er alt en opdagelsesrejse til munter musik”

Anne Middelboe Christensen

“Fortættet og koreografisk fabulerende danseforestilling for alle, der har svært med at holde balancen i livet… Koreografen TE og instruktøren CP kan kunsten at mætte de enkle og genkendelige bevægelses mønstre med et mylder af associationer til legens mange muligheder.”

Henrik Lyding

2014:

Instruktør og scenograf på ‘Kærlig hilsen Roskilde’.

Anmeldelser:

”forestillingen laver om på, hvad en scene er, men også hvordan publikum ser på en lidt anonym del af byen. Den handler om længslen efter og fundet af kærlighed. Det kunne være forholdsvis banalt, hvis ikke det var for rammerne, der skifter scene for scene og hver gang giver en unik oplevelse i sig selv. Byen og naturen bliver til fulde udnyttet til at give scenerne en ekstra dimension. Publikum er ikke kun anonyme betragtere, men bliver en del af stykket. Det er opslugende og dragende at befinder sig i de barokke scener, hvor en anden verden på et øjeblik skyder op for øjnene for os og forandrer de hverdagsagtige omgivelser.”

SN. Dagbladet Roskilde.

”Det gode ved at rykke scenekunsten fra teatersalen ud i byen er netop, at vi oplever byen på en anden måde end til daglig. Som at være på afteneventyr i en helt almindelig dansk provinsby. Fra skolens gymnastisksal føres i-klædte i dyremasker-ud i en skov, hvor en cellist og sanger lokker med skønne toner. Fra skole til ældrecenter: kærlighed i alle aldre.”

Politiken

2013:

Instruktør og scenograf på ‘HANe og HUNd’.

Anmeldelser:

”…man få lyst til at bjæffe og skrabe ud med nysgerrige fødder, når man har oplevet ”HANe ogHUNd” For Thomas Eisenhardt og Catherine Pohers skabelsesberetning er en fantastisk abstraktionsforestilling om enhver forelskelses første blik….man få røde kinder,den slags røde kinder, hvor man bliver vildt opslugt og hemmeligt lykkelig-og en smule febrilsk. For den forestilling handler om at tænde på nogen.”

****** (6 stjerner).

Anne Middelboe Christensen(børnteateravisen)

”Det er skønt når børneforestillingertør kaste sig ud i livets store spørgsmål og lykkes med det på en enkel og ukompliceret måde. Vi begynder og ender i universets uendelige stjernevrimmel der tager børnene og deres voksne med på en rejse fra livets opståen til udviklingen af ukønnede ogtvekønnede organismer, dyr og mennesker. Ligesom titlen leger hele forestillingen meget charmerende med mødet mellem både klodens dyr og han og hunkøn.”

**** (4 stjerner).

Vibeke Wern. Berlingske

2012:

Instruktør og scenograf på ‘Butterflies’.

Anmeldelse:

“I et flimmer af punch-line citater fra mesteren Muhammad Alis eget verbalrepertoire, suppleret af diverse filmreferencer, reallyde fra naturen, blandet med barokmusik og hardcore rytmer fnyser og tæsker de fem dansere sig igennem boksningens grundtrin- og slag, men kredser tilbagevendende om sindets følsomhed…” og “I Roskilde fortsætter truppens leder Thomas Eisenhardt det vellykkede samarbejde med instruktøren Catherine Poher efter sidste års Reumert-nominerede forestilling, Elskende”

Weekendavisen, Majbrit Hjelmsbo

“Åben Dans i Roskilde har med ‘Butterflies’ skabt en legende og poetisk billedfortælling om vinderinstinktets anatomi….”

“Kroppen kan bruges til at slå med. Eller på. Men den kan også skrive poesi i rummet”

“Catherine Poher har en sjælden evne til at få meget ud af næsten ingenting. Hun tager boksesalens – og dansernes – nøgne og frontale fysikalitet og opløser dem i drømmetableauer af sommerfuglevægtløshed”

****

Politiken, Kristian Husted

2011:

Instruktør på ‘Igen’.

Anmeldelser:

”Forestillingen vækker en lykkelig følelse. Scenografien er perfekt. Koreografi og instruktion samarbejder om at skabe en legende, præcis og delikat fortælling. Der er tæt kontakt til publikum og begge dansere har en smuk og varm tilstedeværelse. Under forestillingens enkelthed skjuler det sig et kompliceret og præcist arbejde, hvor hver detalje er gennemarbejdet. Intet er tilfældigt.  Et fantastisk stykke for alle, små børn, børn, voksne, handikappede, besværlige børn, ældre… Alle der så det var fortryllede. Tak.”

Laurent Coutouly

”Små som store labber ”Igen” i sig… Sammen er de to dansere, som børn, som væsner, som musik, som materiale, som udtryk for at det at have sanserne åbne og uden forbehold at ville tage verden til sig.”
6_stjerner
Kirsten Dahl. Børneteateravisen.
Hele anmeldelsen kan læses på AAben Dans hjemmeside ( www.aabendans.dk ).

Instruktør på ‘Elskende’.

Anmeldelse:

Universet i ELSKENDE er umiskendeligt fransk- med den fransk forkærlighed for tilfældets rådden, men også med den fransk poesis hengivelse. Her er ingen mislyde. Her findes kun lykkelig undren over kærlighedens mirakel. CPs renhedsgreb har resulteret i en fabelagtig sanseligheds performance. Den vil gøre de 20-årige begejstrede, de 40-årige vilde og de 80-årige helt salige….I en tid, hvor også kunsten overdyrker kynismesex og egoisme karriere, så pibler ELSKENDE frem som den mest uselviske beretning om glæden ved et andet menneske.
5 starsAnne Middelboe Christensen. Information.

“Mig, Dig, Os” turnerer videre i både ind og udland. Blandt andet Belgien, Polen, Spanien, Holland og Frankrig.

2010:

Instruktør på ‘Jeg Ved Hvor Din Hus Den Bor’.

Anmeldelse:
“Jeg ved hvor din hus den bor er en forestilling, der indfanger den særlige mandestyrke. Men som også lokker sårbarheden ind i lyskeglerne, så man kan se den og spejle sig i den – vellykket og balanceret i Catherine Pohers håndfaste og alligevel poetiske instruktion… I sit triumferende slutnings kaos bliver forestillingen en klar humanistisk appel. Her samler dansen og flyttekasserne sig til et politisk indspark. Her skaber Thomas Eisenhardt og Catherine Poher en ny slags politisk dans, der hverken er en manifest eller en fortælling. En dans, som i sin abstraktion skaber humanistiske billeder med kroppen.”
Af Anne Middelboe Christensen

“MIG DIG OS” (Aaben Dans) turnerer i udlandet og skal blandt andre repræsenter Danmark  i ASSITEJ verdens congress. Maj 2011.

2009:

‘Mig, dig, os’ & ‘arme & ben’ turnerer i Danmark og udlandet.

2008:

Instruktør og medscenograf for ‘Mig Dig Os’.

Anmeldelse

…For de voksne tilskuere er ‘Mig Dig Os’ et interessant møde med børn og deres fordomsfri abstraktionsevne. De allermindste børn er jo både debutanter udi livet og scenekunsten: De er befriet for forventninger, men også for faste billeddannelser og sammenligninger. Blebørn synes jo ikke, at det er mærkeligt, at der er lyspletter på gulvet. Eller at der er vand i en søjle – eller vattotter ned fra loftet. Der er vel så meget uforklarligt i deres nye verden.

Netop denne abstrakte sans forsøger Eisenhardt at udfordre. Og måske er det netop, fordi projektet er så tilsyneladende umuligt, at det lykkes så overbevisende. Koreografien undgår da også ethvert tilløb til en historie undervejs. Der er blot en mand og en kvinde, som smiler til hinanden. Derudover er der ingen ’handling’. Hver enkelt bevægelse udgør dansen.

Men hov! Pust! Så forsvinder den eller ændrer retning. Nu – og nu igen. Akkurat som den fjer, der måske daler ned lige om lidt.
Af Anne Middelboe Christensen

2007:

Konsulent for ”Arme og Ben” Åben dans.

Andmeldelse:

“ARM OG BEN OG NOGET IMELLEM”(2007)Åben dans
“….Der er bogstaveligt talt arme og ben overalt i denne forestilling.Til gengæld er der ikke nogen handling. De billeder, som ungerne danner undervejs, er deres egne……..her bliver den alt det, som skuespil ike kan: den viser kroppen i dens egen, fysiske væren. Uden tilsætning af noget som helst andet….Dette kropsudtryk er sin helt egen koregrafi, som ungerne ikke engang få lyst til at modsætte sig. Simpelthen fordi bevægelserne ikke skaber fordomme, men kun ren forundring. Og så dén leg med forvandling, som tydeligvis er koregrafiens egenlige mål. Dansens bliver bare dans.”
Anne Middelboe Christensen   Information