Diverse teater

Konsulent på forestillingen ‘HOV!’, ved Teater Blik.

Anmeldelse:

Forestillingen ”HOV!” er en skøn og æstetisk rejse ind i papirets underkendte verden….forestillingen er en sand forundringsfest. Alt er både konkret og abstrakt på samme tid, og derfor kan børnene frit tolke disse papirgenstande. Alt i alt er det en fornøjelse at se, hvordan Gertrud Exners forståelse for de mindste teatertilskuernes sanser bliver mere og mere raffineret i hendes forestillinger.

Instruktør og scenograf på “Mumin”, Mungo Park.

Anmeldelser:
“Mumin” (2009) Mungo Park.
“Instruktør Catherine Poher og dramatiker Anna Bro har skabt en forestilling, der tager sig ro til at skabe billeder. Handlingen er ikke forceret, men går sin stille gang-og sjælent har jeg set en så stemningsmættet forestilling.En modig og visionær visuel iscenesættelse til originale, fysiske og standhaftige skuespilpræstationer. Mumin er meget, meget vellyket, tillyke Mungo Park.”
  Niels Erling TRENDMAGAZINE

“Dramatiker Anna Bros skuespil viser os mumitroldens følsesudsving i mødet med det fremmende og til tider farlige vinterunivers.Scenografiens enkelhed og de enkle rekvisitter fungerer godt sammen…forestillingen er både rørende og morsomt.”
Susie Johansen METROEXPRESSEN

“Simpelthen genialt”
Hans-Kurt Andersen ALLERØD NYT

” Det er ingen skam at lave en fiasko. Den slags sker, når man satser. Men det er en skam at blive ved med at sælge billetter til en forestilling, der ikke duer.”
Anne Middelboe Christensen. INFORMATION

 

2008: Instruktør for Kort sagt, Teater Morgana.

Andmeldelse:
“Kort sagt” (2008) Teater Morgana.
“Når Kort Sagt kulminereri finalen, har vi ikke bare mødt forskellige eksistenser, som på hver deres vis har forsøgt at tikæmpe sig til en plads i tilværelsens svære solskinssprækker.Vi harogså være vidne til et helt livsforløb.”Kort Sagt ” er en opløftende møde mellem Teater morgana og Catherine Poher. For skuespillerne sans for at  klovne eksistentielle problematikker frem og instruktøren evne til at fremtrylle meningsbåren billedmagi af store poetiske dimensioner.”
Kirsten Dahl

2007: “Trådløs” Instruktør og forfatter for klovne forestillingen, teater Patrasket. Laboratorium med internationale klovne i sommeren på Odsherred teater skolen.

2006: Scenograf for forestillingen ‘Noa’. Teater De røde heste.

2006: Leder af laboratorier på Odsherred teater skolen.

2005: Instruktør og scenografkonsulent på forestillinegn ‘Vejen Rundt’. Barkentins teater. Har turneret i bl.a. Frankrig ,Canada og Israel.

2004: Instruktør og scenograf for en håndholdt dogmeopera i 2 akter. ‘Bajadser’ af Leoncavallo fremført af 5 sangere fra Det kgl. Teater.

Andmeldelse:
“BAJADSER” (2004)Opera i provinsen
….”scenografien var bevidst forenklet. Nøgternt skrabet ind til benet. Hånd-holdt dogme opera. Det oprindelige udstyrstykke erstattet med nærvær og stærk intensitet…Bravo. En gennemført original opera form, hvor lys, scenografi, udstyr, og danse tekster gav publikum lejlighed til at kom het tæt på tragedien.”
Stefan Andreassen, Kalundborg Folkeblade.

2001: Instruktør på gadeforestillingen ‘Pip’, Randers egnsteater.

Andmeldelse:
PIP” (2002) Randers Egnsteater
“Stor poesi på gadeplan….den er på det nærmeste genial, så morsom,enkel og underfundig, den er tænkt og spillet. Uden ord, men med en mimik og musik, som taler til alle sanser…Humoristisk, skævt og rørende.
Marianne Koch, Fyns Stifstidende.

2001: Instruktør for Teater de røde heste på forestillingen ‘Krokodillen’. For børn og voksne. Turnerer i Danmark.

Andmeldelse:
KROKODILLEN (2001)De Røde Heste
—en underfundig historie, fremført med lune og en scenografi der indeholder lys, musik, lyde og utrolig sjove objekter. Catherine Poher har stået for instruktion og hun fik meget velfortjent og endelig dansk børneteaters store pris dette år i Horsens.
Bibliotekernes anmelder. Merete Bayati

1997: Instruktør og forfatter for børne- og voksenforestilling om døden, ‘Happy end’. Turnerede i Danmark og bl.a. i Korea og Tyrkiet.

Andmeldelse:
HAPPY END (1997) Corona Danseteater
—-først og fremmest er ”Happy end” smuk og meget enkel i form såvel som i indhold og koreografien danser over scenen med levende musikere –bratsch og cello – som medspillere i et spændende dramatisk forløb. ”Happy end” er en gennemarbejdet og original forestilling, der tør vise børn, at glæde og smerte hænger sammen i et smukt, sammenvævet mønster.
Berlingske tidende. Me Lund

1997: Instruktør på en film i samarbejde med instruktøren Katrine Nyholm, inspireret af min tidligere teaterforestilling fra 1996 – ‘Og de levede lykkeligt.

1997: Instruktør for Baggårdsteatrets forestilling for børn og voksne, ‘Hallo’. Turnerede i Danmark.

Andmeldelse:
HALLO (1997)Baggårdsteatret
—-helt absurd. Og med det strejf af poesi, som absurditeten får, når den spilles som var det enhver gennemsnitsdanskers normal hverdag. Børnene accepterer den forunderlige handling, fordi de godtager stemningen, fornemmer situationen, genkender attituder og griner. For børn er det slet ikke så absurd. De har kendt ”de voksnes” siden knæhøjde.
Svendborg Stiftstidende. Marianne Hein

1997: Medinstruktør på den franske børne- og voksenforestilling ‘Skappa Skappa’, et teaterstykke om Francois fra Assisi. Turnerede i Europa.

1996: Medinstruktør for Jacques Mathiesens forestilling ‘Rejsen’ på det lille teater.

1994: Instruktør, medforfatter, scenograf og grafiker for gedesjakkets børne og voksne forestilling ‘Med Far for livet’ i samarbejde med Bodil Nielsen. Turnerede i Skandinavien.

Andmeldelse:
MED FAR FOR LIVET (1994)Gadesjakket
—-det är en ungdomföreställning som är galen, busig och fräscht annorlunda, rolig så in i vassen och gripande!
Åbo. Bente Ingvesback

1994: Instruktør og medforfatter for théâtre Manarf, Frankrig, voksenforestillingen ‘Gros maux d’amour’ efter Per Olav Enquists roman ‘Den forstødte engel’. Turnerede i Europa.

Andmeldelse:
GROS MAUX D’AMOUR(1994)Théâtre Manarf
—–Wondrous, disconcerting and often admirable is what springs to mind—the children laugh with all their hearts, the adults are captured by their own resemblance to the characters—-it is a play of high quality that carries the magical seal of originality.
SUD/OUEST

1992: Instruktør for småbørnsforestillingen ‘Spejlet’. Turnerede i Skandinavien og Europa.

Andmeldelser:
SPEJLET (1992) Corona Danseteater
—-Dans, musik og teater i en mageløs forestilling om barnets udvikling. Det er en forestilling som i al sin fascinerende enkelhed rummer et væld af betydningslag— der er nok af billeder og symboler til at pirre barnets som den voksnes fantasier og emotioner.
Information. Anne Mørch- Andersen

—-de toårige tilskuere hopper i sæderne – og vi voksne med. For det er rent ud sagt en vidunderlig, charmerende sanse- forestilling.
Berlingske Tidende. Lotte Bichel

1991: Instruktør og medforfatter for Teater Patrasket, ungdoms- og voksenforestillingen ‘NU’. Turnerede i Danmark.

Andmeldelse:
NU (1991)Patrasket
—– der er ingen grund til at sætte en børneteater- label på en forestilling som denne. Det er rent og skær teater, teater for alle, teater når det er herligt: frækt, skægt, overraskende, anderledes tænkt og anderledes udført, efterladende os i forårsaftenen, forgrinte og forpustede. Vi ved mere om os selv efter dette.
Ålborg Stiftstidende. Lars Borberg

1990: Forestillingen ‘Springtime’ fra 1987 produceret til TV af DR.

1989: Instruktørassistent for Odin teateret, på forestillingerne ‘Tristan og Isolde’ for børn og Talaboy’ for voksne.

1987: Instruktør for théâtre Manarf, Frankrig, voksenforestillingen ‘Giglo’.

1987: Leder af ‘en anden slags festival’ i Hvidorve.

1980-89: Stifter Bjørneteatret sammen med Tom Nagel Rasmussen. Arbejder i 10 børneforestillinger som scenograf, instruktør, forfatter eller skuespiller. Har desuden udført alt grafisk arbejde for gruppen (logo, plakater og programmer etc.).

1977-80: I Basisgruppen for Billedstofteateret. Medskaber og medvirkende i syv forestillinger: Blåt optog, Rastepladsen, Rundetårn, Jeg glemte at fortælle, Fremmede kommer til byen, Påtrængende slægtninge og Dos pas nu.