Gruppe 38

2015: Instruktør og scenograf på ‘Mørket ligger under Sengen’. Premiere Januar 2015.

2014: ”Du må være en Engel” spiller på Sydney Opera.

2012: Instruktør og scenograf på ‘Jeg er ikke bange for noget’. For børn og voksne.

2010: ‘Du må være en engel Hans Christian’ fortsætter på international turné.

2009: ‘Den Hellige Nat’ spiller for fulde huse og ‘Du må være en engel Hans Christian’ har stor succes på Dublin teaterfestival.

2008:  Genopsætning og nyfortolkning af  ’Den hellige nat’.

2007: ‘Den lille pige med svovlstikkerne’ på turne i London, Sydney, Tasmanien og Paris.

2007: ‘Du må være en engel Hans Christian’ spiller i New York.

2006:  Genopsætning af  ’Min modige mor’ som skal på turne i Danmark i Svalegangens regi.

2005:  Instruktør og medscenograf af ruminstallationen ‘Du må være en engel Hans Christian’ inspireret af HC Andersen for Århus festugen i samarbejde med franske kunstnere.

2003: Instruktør og scenograf på voksenforestillingen ‘Min modige mor’. I co-produktion med Ålborg Teater. Har spillet i nov.-dec. 2003 på Ålborg teater, i jan-feb 2004 på Auktionscenen.

2003: Instruktør på forestillingen ‘Den lille pige med svovlstikkerne’ for børn og voksne. Turnerer i Danmark og er inviteret på en længere udlands turné 2005.

1999: Instruktør på forestillingen ‘Kongjool’ for børn og voksne. Turnerede i Danmark.

1996: Instruktør på børne- og voksenforestillingen ‘Den hellige nat’. Forestillingen var tilpasset deres teater rum og kunne ikke turnere. Genopsætning i 97.

1996: Instruktør på forestillingen ‘Og de levede lykkeligt’ for børn g voksne. Efter novelle af Werner Aspenström. Turnerede i Danmark og Tyskland.

Udpluk af anmeldelser:

Anmeldelser:

”Mørket ligger under sengen” er en humorsprudende forestilling for børn men udbruddene og grinede undervejs kommer i lige så høj grad fra de voksne i salen så må man sige at Gruppe 38 rammer plet med sin ambition om at lave teater for alle…Det er en intelligent børneteater. Skuespillerne vender rollefordelinger mellem børn og voksne helt rund på hovedet og udviser et ekstraordinært poetisk overskud som man ikke kan undgå at tage med sit hjem. Oplev 40 minutters analog fantasileg og forvent at gå derfra i sprudlende højt humør.”

Lise Mojgaard. Kristelig Dagblade.

 

MØRKET LIGGER UNDER SENGEN (2015)

”Forestillingen handler om al den fantasi, der pludselig dukker op, når nogen slukker lyset og siger godnat. Og om al den sprælske energi, som man pludselig får, når nogen siger til en, at man skal ligge stille……Det er Catherine Poher, der har iscenesat forestillingen, og det er en nydelse at se, hvordan hun har styret Alling og Seligmanns indfald, så alt glimter af overskud… Det er denne udsøgte sans for detaljen, der får denne forestilling til at stråle.”

***** 5 Stjerner.

Anne Middelboe Christensen. Teateravisen

Vidunderligt sengetidsepos

Man bliver glad ind i alle kroppens fibre i selskab med de to sengesludrende voksne der holder hyggegryden i kog. ”Mørket ligger under sengen” er vellyd – verbalt og formmæssigt. Forestillingen er et lykkeligt møde mellem Bodil Allings ordkombinationsbegejstring, Peter Seligmans finurlighedsfyldte optrædevæsen, Søren Søndbergs velklingende klaverkompositioner og Catherine Pohers sans for at ordne og tone scenerummet fintmærkende poetisk. »Mørket ligger under sengen« gør én mere vågen samtidig med at den indgyder puttelyst – og det er bestemt ikke nogen dårlig kombination.

***** 5 Stjerner.

Kirsten Dahl. Århus Stiftstidende.

JEG ER IKKE BANGE FOR NOGET (2012)

”…den fabelagtige fortælling har det med at lokke frem den der klump i halsen hos dem der er blevet så gamle at barndommen kan forstås baglæns. Eller sanses i glimt….i en magisk scenografi.”

Undreland 19/09/2012

Der er ikke bare en snert af rædsel og sjov i teater Gruppe 38s ny forestilling. Begge dele er i overmål. Forestillingen bliver meget stærkere af at ”det hele” er noget vi skal forestille os. Og det passer sammen med det  som forestillingen har på hjerte: At formidle centrale aspekter af det at frygte og hvad der skal til for at overvinde frygt.

***** 5 Stjerner.

Af: KirstenDahl, Århus stifttidende

”…Catherine Poher og Paolo Cardona har åbenlyst været på spil med deres visuelle tryllestave. En forestilling om vi frygter det vi ikke kan se og det vi ikke kan forklare. Om at holde af altid og betingelsesløst. Om at regler og forbud er til for at brydes, hvis det, som er på spil er livsvigtigt. Om at fantasi og forestillingsevner er noget af det dyrebareste vi har.”

***** 5 stjerner.

Børneteateravisen 12/09/2012

…”som publikum skifter man mellem at le, krybe sammen, blive rørt, eftertænksom og hunderæd. Selvom forestillingen handler om frygten for at blive forladt, føler man sig på intet tidspunkt forladt på Gruppe38’s teater…..Her er der poesi, musik, billeder og historier der gør det muligt, at skabe sine forestillinger, inde i forestillingens rum.”

***** 5 stjerner

Kulturnaut 10/09/2012

DEN HELLIGE NAT (2008)

Åndeløs magi.

Med en roterende badebold, proppede plastikkaravaner, lampeskærmsoplyste vismænd og et humorskrydende englepar serverer Gruppe 38 Juleevangeliet. I en tolkning, som er dejligt befriet for sentimentalitet, sendes julens budskab ud som en stærk stråle af livsmening i det magiske møde mellem jord og himmelrum, som forestillingen etablerer.

Hvad er magi? Det er for eksempel, når himlen rører jorden. Når teater på en lille times tid kan føre én ind i en verden, som er af en helt anden slags, og samtidig være uhyre tæt forbundet med den virkelighed, vi lever i.

Det sker hele vejen og i udstrakt grad til slut i Gruppe 38’s juleforestilling, ‘Den Hellige Nat’…
Af: Kirsten Dahl

DU ER EN ENGEL HANS CHRISTIAN (2005)

….borddækningen udvikler sig hurtigt til en rasende sansefest-akkurat så grusom som Andersens eventyrstemme. Gruppe 38 har skabt en børneforestilling der bør gøre voksne dybt misunderlige, og Andersen bør være dybt lykkelig.           ….borddækning er mareridtagtig uendelig i sine påfund og tricks. Egentlig er denne forestilling mere i familie med hotel Pro Formas forestilling end med de øvrige børneteater. Ak, Ak, hvilke påfund. Hvilken sørgmodighed, Hvilken livs smerte. Det kræver levet liv at lave denne slags teater.
INFORMATION.  Anne Middelse Christensen.

…sikke en fødselsdagsfest. Et festfyrværkeri af sanselighed og fantasi! Og som overskrift for det hele står kærligheden. Til H.C. Andersen, hans figurer, os og til teatret som den verden hvor alt kan ske og uendeligt meget deles ud og deles når fantasien, energien og glæden er tilstede som her takket være Gruppe 38 og suveræne franske scenekunstnere.
ÅRHUS STIFTSTIDENDE, Kirsten Dahl.

DEN LILLE PIGE MED SVOVSTIKKERNE (2003)

With a simplicity of narrative that resonates meaning on multiple levels and a deep emotional complexity woven throughout. It is as close to perfection as theater can get.…..possibly the best show I’ve ever seen. I couldnot move afterwards. Sally Chance, Australian.

…without a doubt the most sublime fifty minutes of theater I have ever seen, perfekt.
Andy Parker, Carclew art center.

….man gribes af fryd over det trylleri, Gruppe 38 har gang i i deres nye Reumert- prisbelønnede forestilling. Forestillingen er simpelthen fuldstændig fantastisk. En uafbrudt em af engagement, talentfyldt teater-flair, og atmosfære af, at man vil noget med det, man siger og gør.
Kirsten Dahl
MIN MODIGE MOR (2003)

….Udførelsen er som stykket, stille og stærk. Der er kun to på scenen, men man ser alligevel for sig en mængde mennesker i sporvognen og i den overfyldte kreaturvogn……Så smuk og stærk en forestilling, som det er blevet…….
Jyllands-posten. John Christiansen

KONG JOOL (1999)

—-det lykkes Gruppe 38 at føje endnu tre til den række af besynderlige og dybt fascinerende personager, teatret efterhånden er kendt for. Eventyrvæsner på tærsklen mellem fri fantasi og håndgribelig genkendelighed. Det er svævende teater.
Politiken. Lise Garsdal

DEN HELLIGE NAT (1996)

—-en vellykket og oplagt anderledes forestilling, som levendegør juleevangeliet med lun sproglig opfindsomhed og udsøgt billedlighed, der bevæger og gør én ganske fredfyldt stemt.
Stiftstidende. Kirsten Dahl

OG DE LEVEDE LYKKELIGT (1996)

—-forestillingens kunstneriske kvaliteter ligger deri, at den fortæller sig med den samme usædvanlighed, som den taler for. Det er de helt basale dagligdags gøremål og omgangsformer, som står i fokus og gives et raffineret vrid. Luften er til stadighed intenst fortættet med en piblende atmosfære. Snart sindig nedtonet, snart livlig og sprælsk. Spillerne spiller og taler på skift lavmælt og sprudlende med kløgt, ”vrøvl” og humor.
Stiftstidende. Kirsten Dahl